در سمپوزیوم بین المللی طبیعت شهری، طراحی و مدیریت مطرح شد؛

ضرورت حفظ محیط زیست شهری و منابع اکولوژیکی در شهر

۱۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۶ کد : ۲۱۶۲۷ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۰۹۸

پنجمین دوره‌ی سمپوزیوم بین المللی طبیعت شهری، طراحی و مدیریت با مشارکت دانشگاه‌ تبریز، انجمن بین المللی اکولوژی شهری، دانشگاه تکنیکال اسلواکی، دانشگاه بخارست رومانی و دانشگاه هومبلت برلین آلمان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر سعید شجاعی مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه تبریز در ابتدای این سمپوزیوم ضمن معرفی اجمالی دانشگاه به تشریح همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه و لزوم گسترش مراودات علمی با دانشگاه‌های مطرح دنیا پرداخت.

دکتر هاشم رستم زاده رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی نیز طی سخنانی کوتاه بر آمادگی این دانشکده برای توسعه‌ی همکاری‌های علمی در زمینه‌های مختلف با استفاده از تکنولوژی‌های جدید تاکید کرد.

دکتر اکبر رحیمی، دبیر علمی سمپوزیوم نیز طی سخنانی به موضوع حفظ محیط زیست شهری و منابع اکولوژیکی در شهر پرداخت.

برنامه‌ی طبیعت شهری توسط بانک جهانی در قالب توسعه‌ی پایدار شهری به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی جامع حفظ اکوسیستم از دیگر مباحث مطرح شده توسط دکتر رحیمی بود.

وی همچنین ادامه داد: توسعه و گسترش افقی شهرها، موجب تخریب منابع اکولوژیکی شامل باغات، اراضی کشاورزی و سایر زیرساخت‌های سبز شهری شده است و به همین دلیل در دهه‌های اخیر لزوم توجه به محیط زیست و توسعه‌ی پایدار شهری، باعث شکل گیری رویکردهای جدید جهت کنترل توسعه‌ی شهری و حفظ منابع اکولوژیکی گردیده است.

دبیر علمی سمپوزیوم خاطرنشان کرد: رویکرد روش‌های هوشمند و راه حل‌های مبتنی بر طبیعت به‌‎عنوان یکی از پارادایم‌های مسلط علمی جهت مدیریت بهینه‌ی توسعه، باعث تغییر نگرش‌ها نسبت به شهر و محیط زیست شهری شده است و این سمپوزیوم در راستای همین رویکرد برگزار شده است.

در ادامه‌ی این همایش، دکتر ولادمیر آندرجیکا و دکتر میلان هوسار از دانشگاه تکنیکال اسلواکی، توضحیاتی را در خصوص تجربه‌های اسلواکی در رابطه با موضوع طبیعت شهری و زیرساخت‌‎های سبز شهری را ارائه دادند.

همچنین دکتر کریستین یوجا استاد دانشگاه بخارست مجارستان نیز در ارتباط با موضوع مشارکت شهروندان در حفظ و احیاء طبیعت شهری و مدیریت آن جهت تسهیل در نیل به اهداف توسعه پایدار به سخنرانی پرداخت.

دکتر سلمان قریشی استاد دانشگاه هومبلت برلین نیز توضیحاتی در خصوص شهرهای ۲۰۵۰ و چالش‌های پیش روی توسعه‌‌ی شهری و لزوم برنامه ریزی جهت مدیریت منابع اکولوژیکی و زیست محیطی را ارائه داد.

 پنجمین دوره‌ی سمپوزیوم بین المللی طبیعت شهری، طراحی و مدیریت در نهایت با ارائه‌ی نتایج پژوهش چند تن از دانشجویان دانشگاه تبریز به کار خود پایان داد.


( ۲ )

نظر شما :